Rotterdam 8-weekse Mindfulness MBSR training 18-03-2020

Antony Duyklaan 7, 3051 HA Rotterdam
18/03, 25/03, 01/04, 08/04, 15/04, 22/04, 06/05, 13/05

Woensdag avond 19:00 tot 21:30

Van stress naar ontspanning

wat je gaat leren

• Met stress en piekeren omgaan
• Stress minder vaak terug laten komen
• Beter focussen
• Van dit moment genieten
• Met meer regelmaat, en groter gevoel van ontspanning ervaren

Waar is mindfulness goed voor?

 Het doel van Mindfulness is om het gevoel van mentaal welzijn te vergroten. Mindfulness is heel simpel. Je beoefent het door je aandacht continue te richten op wat je waarneemt.  De positieve effecten van Mindfulness zijn enorm. Het is niet zonder reden dat Mindfulness al duizenden jaren wordt beoefend.

 De afgelopen decennia zijn er ontzettend veel onderzoeken gedaan naar Mindfulness. Wat blijkt:

Mindfulness vermindert: Depressie, angst, slapeloosheid, verslaving, stress, (chronische) pijn, piekeren. 

Mindfulness verhoogt : Creativiteit, het immuunsysteem, vriendelijkheid naar jezelf en anderen, focus. 

 
 

To understand yourself is the beginning of wisdom . ‘Jiddu Krishnamurti’

Training overzicht

• Week 1: De automatische piloot 


• Week 2: Oordeel leren herkennen


• Week 3: Mindful bewegen


• Week 4: Stress leren herkennen
• Week 5: Acceptatie


• Week 6: Gedachten zijn geen feiten


• Week 7: Mindfulness integreren


• Week 8: Samenvatting en afsluiting

Waarom Mindfulness zo'n goed medicijn is tegen stress, piekeren en overspanning

Mindfulness leert je om content te zijn met dit moment, zonder daarvoor iets in je omgeving te moeten veranderen.
 
Wat we over het algemeen niet doorhebben, is dat we voornamelijk geleefd worden door impulsen waar we net zoveel invloed op hebben als het weer van morgen. Of dit nu een piekergedachte of een fijne emotie is, het overkomt je. Het impuls komt voornamelijk voort uit een verhaal die wij onszelf vertellen. Een situatie die zich niet in het hier en nu afspeelt. Neem bijvoorbeeld piekeren in bed. Je ligt in bed, er is niets aan de hand, en het enige wat geluid maakt, zijn de gedachten die maar niet weg willen. Hoe meer je verzet, hoe erger het lijkt te worden. Het is een negatieve loop die zichzelf voedt.
 
Wat Mindfulness hierin kan betekenen, is dat je leert om deze negatieve loop te doorbreken. Je doet dit door je aandacht te verschuiven van de piekergedachte, naar de effecten en karakteristieke van de piekergedachte. Het doel verandert. Je stopt met willen weg gaan van de piekergedachte, waardoor het aanvoelt alsof je de voedingslijn van de negatieve loop “doorknipt”. En het mooie hieraan is; Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.
 
In essentie heb je niets anders dan je aandacht nodig om content te zijn met dit moment. De Mindfulness training helpt je om deze “nieuwe” kijk te integreren in het dagelijks leven. Het is als fietsen. Leer het 1 keer, en je hebt er een vaardigheid voor het leven bij.

De trainer

Ik vind het belangrijk dat je tijdens de Mindfulness training praktische lessen krijgt, waar je op lange termijn iets aan hebt. Daarnaast sta ik als trainer voor een veilig, informeel en welkom gevoel in de groep. Ik geef les vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb zelf in het verleden veel last gehad van overspanning. Hierdoor weet ik hoe lastig het kan zijn om hiermee om te gaan. Ik zie het als een cadeau om anderen te begeleiden naar een stressvrijer leven.

Wat doe je tijdens een mindfulness training?

Tijdens de 8-weekse Mindfulness training leer je stapsgewijs Mindfulness, aan de hand van oefeningen en theorie. Er wordt veel tijd gespendeerd aan persoonlijke reflectie. Het belangrijk om Mindfulness aan te leren op een manier die past bij jou.

Door het groepsverband leer je veel van elkaar. De training heeft een informele sfeer, en er ontstaat (vrijwel altijd) al snel een fijn groepsgevoel. Je doet het echt samen. Een Mindfulness groep bestaat uit minstens 5 mensen en maximaal 12. 

Investering

Kerim is VMBN Categorie 1 gecertificeerd. Sommige zorgverzekeraars vergoeden tot €  350,-. Check het bij jouw zorgverzekeraar! Krijg je niets vergoeding? Dan betaal je € 300,- incl BTW.

Particulier 

€ 450,- incl. BTW

Zakelijk

€ 550,- excl. BTW

De locatie

Wat zeggen anderen over de training van Kerim?

Adres

Antony Duyklaan 7, 3051 HA Rotterdam

Veelgestelde vragen

Het kennismakingsgesprek is bedoeld om erachter te komen of Mindfulness bij je past, en om te zien of er een klik is met de trainer. Het is belangrijk dat jij je veilig en op je gemak kunt voelen in de training. Tijdens het kennismakingsgesprek bespreek je waar jouw motivatie om de training te volgen vandaan komt. Ook krijg je de mogelijkheid om al je vragen te stellen aan de trainer.

Let op:
Je aanmelding is pas definitief zodra het kennismakingsgesprek heeft plaatsgevonden. 

In de afgelopen 35 jaar zijn er tientallen onderzoeken gedaan naar Mindfulness en de werking van Mindfulness. Hieruit is gebleken dat Mindfulness helpt tegen

Depressie (Ma & Taesdale 2004), (Roemer 2008), (Kenny & Williams 2007), (Financane & Mercer 2006)
Angst (Hofmann 2010), (Miller, Fletcher & Kabat-Zinn 1995)
Slapeloosheid (Gross 2011), (Shapiro & Manber 2008) 
Verslaving (Brewer 2011), (Tang & Posner 2013), (Bowen 2009)
(Chronische) Pijn (Oskam 2009)
Stress (Chiesa & Serretti 2009), (Astin 1997) (Monti 2005), (Shapiro, Schartz & Bonner 1998), (Tacon 2003), (Williams 2011), (Speca 2000)
• Piekeren (Winbush 2007)


Daarnaast verhoogt Mindfulness:

Creativiteit (Greenberg 2012)
Immuunsysteem (Davidson 2003)
Vriendelijkheid naar jezelf en anderen (Chiesa & Serretti 2009), (Brewer 2011), (Dekeyser 2008)
Focus (Holzel 2001), (Zeidan 2010), (Valentine & Sweet 1999)

Een van de dingen die Mindfulness zo mooi maakt is dat het vrij is van ideologie. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, wat je denkt en gelooft, je kunt veel voordeel behalen uit Mindfulness. Het is een methode, geen religie.  

Het is vooral belangrijk dat je comfortabel kunt voelen tijdens de training! Trek gemakkelijke kleding aan en neem je eigen meditatiekussen en/of matje mee als je dat wilt. De rest verzorgt de trainer. 

In een Mindfulness groep zitten minstens 5 en maximaal 12 mensen. Op deze manier heeft de training genoeg tijd voor individuele aandacht, en kan het groepsproces, het individuele groeiproces versterken. 

Als je last hebt van psychische aandoeningen of in een hevige depressie zit, is het verstandig om het starten met Mindfulness van te voren te bespreken met je psycholoog, psychiater. Los van dat kun je gewoon starten als je dat wilt. Het enige wat je nodig hebt is je aandacht en de motivatie om Mindfulness te integreren. 

Scroll naar top